RUMPÆDAGOG
Rummene i jeres daginstitution taler deres eget sprog. De kan signalere tryghed eller uro, mulighed eller begrænsning – og de påvirker både børns legemuligheder og voksnes pædagogiske handlekraft. Den fysiske indretning er ikke neutral, men en aktiv medspiller i jeres pædagogiske praksis,
Vores bog RUMPÆDAGOG giver jer et fælles fagsprog og redskaber til at analysere, forstå og forme det sprog, rummene taler. I introduceres til begreber som RUMPÆDAGOGIK, PÆDAGOOGISK NUDGNING, FARVEPSYKOLOGI og LEGEMOD og får værktøjer som rumproces, 7 trin til et godt læringsmiljø og en praktisk guide til legezoner.
Bogen støtter jer i at blive rumpædagoger i jeres børnehus og skabe en tydelig rød tråd gennem læringsmiljøet, legezonerne og den daglige legepraksis med børneperspektivet i fokus.
RUMPÆDAGOG er skrevet til jer, der arbejder i daginstitutioner – pædagoger, medhjælpere og ledere – og til undervisere, studerende, arkitekter og beslutningstagere med interesse for 0-6-årsområdet.


Designplan fra Anne-Mariegården, Valby
Hvad er en RUMPÆDAGOG?
Vi definerer en RUMPÆDAGOG som en, der forstår, at rum og pædagogik hænger uløseligt sammen. En rumpædagog ved, at gode legezoner skabes i en samskabelse, hvor både børn og pædagoger er med til at forme rum for leg og læring.
En rumpædagog er også bevidst om, at god praksis udspringer af sampraksis – en kollaborativ arbejdsform, hvor det pædagogiske personale løbende forbereder, udfører, evaluerer og justerer den pædagogiske praksis, som de ønsker at udfolde i de forskellige legezoner.
En rumpædagog forholder sig til det lovmæssige pædagogiske grundlag, den styrkede pædagogiske læreplan og de pædagogiske tilsyn, og inddrager børneperspektivet i udformningen af læringsmiljøerne.
Eller sagt på en anden måde: En god rumpædagog træffer bevidste og faglige valg både om indretning af rum og den tilhørende praksis. En rumpædagog forstår at bringe rummets muligheder i spil, skabe tydelige og tematiserede legezoner, inddrage børnene i processen og selv deltage aktivt i legen.
Alle daginstitutioner bør have en eller flere rumpædagoger, der sikrer den røde tråd gennem institutionens læringsmiljøer, legezoner og den tilhørende legepraksis.




BOGENS INDHOLD
Bogen er opdelt i 11 kapitler, der veksler mellem teori, metoder, modeller, refleksionsspørgsmål, øvelser, praksisfortællinger og billeder. Denne struktur giver både en grundlæggende forståelse og konkrete værktøjer, så du nemt kan implementere rumpædagogik i din egen praksis.
Oversigt over bogens kapitler:
• DAGINSTITUTIONENS ARKITEKTUR – Fra børneasyl til børnehus
• RUMMETS INVITATION – Et kærligt puf
• LEGEZONER – Indret dit børnehus
• RUM I RUM – Planlægning af ”trafik”
• PÆDAGOGENS ROLLE – Hvor står du?
• LEGETØJ – En støtte til god leg
• ROD – Visuel støtte eller støj?
• RUMMETS DNA – Lys, lyd, form og farve
• FARVEPSYKOLOGI – Forstå farver
• RUMPROCES – Fra drøm til virkelighed
• RUMMANUAL – 30 praktiske tip
• FØR & EFTER – Billeder fra praksis
Flere steder i bogen finder du skabeloner og øvelser, dem kan du downloade her.
EKSEMPLER FRA PRAKSIS
RUMPÆDAGOG


© 2025 RUMPÆDAGOG