RUMPÆDAGOG
Rummene i jeres daginstitution taler deres eget sprog. De kan signalere tryghed eller uro, mulighed eller begrænsning – og de påvirker både børns legemuligheder og voksnes pædagogiske handlekraft. Den fysiske indretning er ikke neutral, men en aktiv medspiller i jeres pædagogiske praksis,
Vores bog RUMPÆDAGOG giver jer et fælles fagsprog og redskaber til at analysere, forstå og forme det sprog, rummene taler. I introduceres til begreber som RUMPÆDAGOGIK, PÆDAGOOGISK NUDGNING, FARVEPSYKOLOGI og LEGEMOD og får værktøjer som rumproces, 7 trin til et godt læringsmiljø og en praktisk guide til legezoner.
Bogen støtter jer i at blive rumpædagoger i jeres børnehus og skabe en tydelig rød tråd gennem læringsmiljøet, legezonerne og den daglige legepraksis med børneperspektivet i fokus.
RUMPÆDAGOG er skrevet til jer, der arbejder i daginstitutioner – pædagoger, medhjælpere og ledere – og til undervisere, studerende, arkitekter og beslutningstagere med interesse for 0-6-årsområdet.

VORES VISION
Vi brænder for at dele vores viden om læringsmiljøer og legezoner og give dig konkrete værktøjer til at skabe fantasifulde legeuniverser, nærende værestunder og magiske læringsmiljøer i din daginstitution.
Vi tror på, at med den rette viden og værktøjer, kan du skabe rum og praksis, der styrker barnets leg, udvikling og trivsel – til glæde for både børn og voksne.
Vores mål er at inspirere og støtte pædagoger i at blive unikke RUMPÆDAGOGER, der forstår at skabe en sammenhæng mellem rum og pædagogik.
Tag skridtet og bliv en unik RUMPÆDAGOG!


VI ER SELV RUMPÆDAGOGER
Vi betragter feltet RUMPÆDAGOGIK fra et fælles fagligt ståsted – men med hver vores unikke ekspertise.
Louise Friis har speciale i RUM. Hun driver virksomheden Louise Friis – RUM I RUM, hvor hun designer og bygger lege- og læringsmiljøer i daginstitutioner og skoler. Med blik for både æstetik, funktion og børneperspektiv skaber hun rum, der inviterer til leg, læring og fællesskab.
Alice Darville har speciale i PÆDAGOGIK. Hun arbejder som pædagogisk proceskonsulent med fokus på legende læring og stærke fællesskaber. Hun samarbejder tæt med pædagoger, lærere og forældre – og bringer legen i spil som en drivkraft for udvikling og trivsel.
Vi er begge uddannede pædagoger med mange års erfaring – og vi kalder os rumpædagoger, fordi vi ser rummet som en aktiv medspiller i det pædagogiske arbejde.
Vil du vide mere om os og vores arbejdsfelt, så tryk på knappen og dyk ned i vores arbejdsfelter.
Louise Friis
Stifter og ejer af virksomheden Louise Friis – RUM I RUM.
Pædagog og kunstpædagog, Peter Sabroe Seminariet, Aarhus.
PD i billedkunst og æstetik og PD i projektledelse, VIA University College, Aarhus.
Cand.pæd. i didaktik (materiel kultur), Danmark Pædagogiske Universitet (DPU), København.
Legepladsinspektør, Nordisk Legepladsinstitut.
Alice Darville
Selvstændig pædagogisk konsulent i Alice Darville ApS.
Fritidspædagog, Viborg-Seminariet.
BA i Dansk, Roskilde Universitet.
Inklusionsvejlederuddannelse, ProfessionshøjskolenUCC.
Læringsstilscertificeret, St. John’s University, New York.
Certificeret Marte Meo International, Maria Aarts og Ulla Nedergaard.


RUMPÆDAGOG


© 2025 RUMPÆDAGOG